اسانس و کاربرد آن در عطرسازی

اسانس و کاربرد آن در عطرسازی

تمامی مواد و یا اجزائی که در اطراف ما هستند و دارای بو و رایحه می باشند ، همگی ویژگی های اسانس را شامل می شوند . اینکه اسانس طبیعی خود به چه صورت در طبیعت به وجود می آید را در مقالات آینده برای شما به طور مفصل توضیح خواهیم داد . اما در این مقاله سعی بر این داریم که شما را با معقوله اسانس و کاربرد آن در عطرسازی و تعاریف آن اشنا کنیم و سپس به تاریخچه آن می پردازیم و در انتها به انواع مختلف اسانس های مورد استفاده در عطر سازی نیز می پردازیم .

تعریف اسانس و تاریخچه آن

واژه اسانس را که در زبان پارسی استفاده می کنیم خود بر گرفته از زبان فرانسه است ( Huile essentielle ) و اگر بخواهیم به معادل فارسی آن بپردازیم می توان از معادل هایی چون << عطرمایه >> ، << عصاره >> و << جوهر >> استفاده کرد .

اسانس روغنی در واقع یک مایع غلیظی است که از ترکیبات شیمیایی فرّار از گیاهان ساخته شده است و خاصیتی آب گریزی نیز دارد و برای نام گذاری این اسانس ها در واقع از روغن گیاهی که از آن استخراج شده اند نام گذاری می شوند به طور مثال روغن میخک .

برای بدست آوردن اسانس های روغنی عموما از تقطیر که با استفاده از بخار این عمل انجام می شود ، اسانس ها استخراج می شوند . البته روش های دیگری هم برای استخراج اسانس از گیاهان استفاده می شود مانند استخراج با حلال ، جاسازی در موم و پرس سرد و یا پرس کردن استفاده می شود اما بهترین روش و رایج ترین روش استفاده از  تقطیر توسط بخار است .

در ارتباط  با تاریخچه اسانس بخواهیم صحبت کنیم ، اولین شخصی که روش اسانس گیری را از گیاهان ابدا کرد پزشکی شیمی دان به نام ابن بیطار (1888-1288) است که در آن زمان از اسانس های روغنی در روش های درمان و طب استفاده می شده که اکنون نیز از آن به عنوان رایحه درمانی که ترکیبی از اسانس های روغنی و سایر ترکیبات معطر است استفاده می شود .

کاربرد انواع اسانس ها در عطرسازی

انواع اسانس ها در صنعت عطر سازی به دسته تقسیم می شوند . دسته اول اسانس های رنگی و دسته دوم اسانس های معطر . هر یک از این دو دسته تاثیرات مختلفی را در صنایع دارند . به طور کلی جداسازی اسانس ها با استفاده از فرایند تقطیر امکان پذیر است .در عطر سازی اسانس های مختلفی استفاده می شوند . در واقع مایع عطر همان روغنی است که در شیشه ریخته می شود اما میزان این روغن در شیشه در واقع مرز میان ماندگار بو و پخش بو است . بدین صورت که هر چه میزان این روغن در شیشه بیشتر باشد ماندگاری آن بیشتر و هر چه میزان آن کمتر باشد پخش بوی آن بیشتر است .

اسانس و کاربرد آن در عطرسازی

گروه تجاری به افشان

ارائه دهنده دستگاه های خوشبو کننده صنعتی و خانگی

دسته بندی: بلاگ برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره و فروش